„WARSTWY I MASKI” W ARTYSTYCZNEJ FOTOGRAFII Z PŁOWDIWU

DSC03997Wystawą „Warstwy i Maski” Bułgarski Instytut Kultury kontynuował 22 marca 2016 roku trwający ponad 100 dni – organizowany po raz pierwszy na tak dużą skalę – festiwal „Polsko, poznaj przyszłą sztukę bułgarską”. W ramach tego wydarzenia zaprezentowane zostaną nie tylko dobrze znane bułgarskie osobistości, lecz przede wszystkim ich uczniowie – tak aby ukazać zarówno tradycje, jak i rozwijające się najnowsze tendencje w bułgarskiej sztuce. Tę festiwalową ideę w pełni utożsamiała ekspozycja otwierająca, na której zaprezentowano fotografie studentów i wykładowców z Akademii Sztuk Pięknych, Muzyki i Tańca w Płowdiwie.
Jak wyznała dyrektorka Bułgarskiego Instytutu Kultury, Kalina Stancheva, wystawa ta jest wyjątkowa pod wieloma względami, a jednym z nich jest fakt, że przyjechała do Polski właśnie z Płowdiwu – z przyszłej Europejskiej Stolicy Kultury. Publiczność bowiem powinna się przyzwyczajać do coraz to częstszych inicjatyw kulturalnych płynących z tego malowniczo położonego u podnóża pasma górskiego Rodopów, bułgarskiego miasta. Płowdiw jest zjawiskowym miastem liczącym 8000 lat, gdzie zachowały się ślady z czasów Imperium Rzymskiego, średniowiecza, Imperium Osmańskiego, od modernizmu, przez okres socjalistyczny do współczesności. W 2019 roku stanie się zaś nie tylko pierwszą Europejską Stolicą Kultury w Bułgarii, lecz także pierwszym nosicielem tego tytułu wśród państw posługujących się cyrylicą. Da to możliwość wymiany kulturowej, przełamania granic stereotypów, jak również pozwoli miastu zaistnieć na mapie Europy jako atrakcyjna destynacja kulturowa z bogatym potencjałem rozwoju
I to właśnie Płowdiw jest ogniwem spajającym autorów kolektywnej wystawy „Warstwy i Maski”. Prof. Nikola Lautliew (kurator wystawy) zauważył, że zaprezentowane fotografie są bardzo różnorodne – tak samo jak ich młodzi autorzy, z których szóstka gościła na otwarciu ekspozycji w Warszawie. Od artystycznych dokumentów zobrazowanych w czarno-bieli (Georgi Waczew, Konstantyna Żekowa), opowieści o cielesnej intymności (Złatyna Georgiewa), kolorowych zabawach ciała w przestrzeni (Elena Josyfowa), symetrii krajobrazów (Borysława Georgiewa), po najrozmaitsze odsłony „jednakowości” (Georgi Czakyrow). Tak na przykład absolwent Akademii Sztuk Pięknych, Muzyki i Tańca – Georgi Czakyrow – swoimi fotografiami pragnął ukazać jak ludzie zmieniają się pod wpływem znajomości, życiowych doświadczeń i miłości, a zdjęciem zlewających się ze sobą profili kobiety i mężczyzny symbolizuje to jak pod wpływem zakochania gubimy czasem swoją indywidualność i stajemy się jedynie odbiciem drugiej osoby.
Fotografie wszystkich twórców zostały cyfrowo „wygładzone”, a głównym narzędziem ich delikatnej przemiany były Photoshop’s Layers (warstwy z programu Photoshop).

Tekst: Pamela Kaczmarek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *